Continguts
Act. E-A

3. Continguts
“Conjunt de formes culturals i de sabers que constitueixen part de les relacions socials del context i que s’introdueixen i permeten organitzar les tasques pedagògiques per construir i reconstruir el coneixement humà”
Tradicionalment ha estat “el que calia saber”, actualment hem passat únicament de entendreu com “el que cal saber” al “com s’ha d’aprendre”. En el cas de l’activitat física i l’esport al “com practicar-lo”
Que s’ha de fer?
- Acotar
- Seleccionar els mes adequats
- Ordenar, per tal de poder-los administrar en l’ordre adequat
Selecció dels continguts: criteris
- Epistemològics o de la pròpia disciplina (triar dels que son essencials i els que son secundaris) això ens donarà utilitat i significativitat a la pròpia tria.
- Psicopedagògics, tenen a veure amb la maduresa dels usuaris, clients, jugadors... Ens ajudarà a adequar-los i a que representin globalment una utilitat mes gran per ells.
- Sociologics (rellevants per a la cultura) ens ajudaran a caminar cap a la interdisciplinarietat.
Estructuració dels continguts
- Fets, conceptes i sistemes conceptuals: “el saber o conèixer”
- S’utilitzen substantius propis i específics. L’article va davant d’aquest nom.(és la part teòrica dels continguts)
- Procediments: “conjunt d’accions ordenades i finalitzades per assolir una determinada meta” . “saber fer”àsaber practicar-ho.
- Es redacten amb un substantiu + “de” + concepte.
- Hi ha dos tipus:
- Tancats o algoritmes: son accions que són fixes, sempre son les mateixes i en el mateix ordre. Per tant l’execució garanteix l’èxit.
- Oberts o heurístics: Activitats molt variades, on no hi ha un ordre i la seva execució no garanteix l’èxit.
- Actitud: Comportament persistent davant una situació.
- Valors: regulació del comportament davant un principi normatiu.
- Normes: models de comportament socials estipulats.
ACTIVITATS ENSENYAMENT/APRENENTATGE
- Un joc, un exercici.. NO és una activitat, forma part d’una gran família.
- Confusió amb procediments: amb l’activitat arribem a l’exercici, a la tasca, al que farem realment, en canvi, al procediment marquem el que hem de fer.
Activitatà “Conjunt/grup/família, d’exercicis, jocs, formes jugades...
Formes d’organització de les activitats d’E-A
- Exercicis: “s’ha de pensar”, gest tècnic pur. Una activitat de condició física.
- Forma jugada: Exercici + component lúdic. Per exemple “lucha de lagartijas”
- Tasca: Conjunt d’accions que condueixen a un objectiu concret: “una progressió per arribar a...”
- Jocs: Accions motrius organitzades en forma lúdic. Hi ha regles, resultat final, competició però...es pot/s’ha d’adaptar.
- Esport: institucionalització regles
- Situacions adaptades
- Situacions simplificades
- Situacions reals de practica (l’esport)
Criteris d’elecció de les activitats d’E-A
- Varietat à intentar que hi hagi activitats variades.
- Motivació
- Participació à que no hi hagi parades, cues, que tothom participi.
- Adaptades al context à perquè li trobin sentit a allò que aprenen.
- Obertes i flexibles à fer canvis, introduir variants i modificar situacions en funció del que succeeix.
- Recursos disponibles à material i instal·lacions amb les que podem comptar.
- Per tant les activitats d’e-a. hem d’intentar que estiguin:
o Interrelació entre les diferents activitats.
o Que suposin una dissonància cognitiva (Mosston): “que facin aprendre”
o Constructivisme (Ausubel)
o Activitats significatives i funcionals
o Ajustades a l’objectiu
o Participació màxima/efecte fisiològic suficient.
o Activitats cooperatives à que suposin un repte comú.
- La redacció ha de ser amb ús de substantius més concrets que en els procediments (pràctica, execució, exercitació, debat, visionat, manipulació...) acompanyats de la forma d’organitzar l’activitat + un exemple.
Consells/recomanacions per a l’elaboració de la UD
- Relacionar-se amb els objectius i amb els continguts (els concreten).
- Redactar-les fent servir substantius més concrets que els procediments.
- Numerar-les i si pot ser, per ordre de realització.
- No arribeu als exercicis, tasques...concretes.
- Posar exemples que ajudin a aclarir l’activitat.
- No agrupar les activitats sessió per sessió.
- Podeu fer servir la classificació de Famose.